انبه

نامهای دیگر انبه : اینج – موانبه -نغزک انب


خواص انبه

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

انبه منبع غنی از ویتامین های ضروری است که ایمنی بدن را تقویت می کند. این میوه حاوی ویتامین C است. همچنین خواص آنتی اکسیدانی دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. ویتامین A یکی دیگر از مواد مغذی مهم در انبه است که باعث افزایش ایمنی می شود، این ویتامین با بیماریهای عفونی مقابله می کند.

  1. انبه خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد

گنجاندن انبه در یک رژیم غذایی متعادل به کاهش چربی بدن و کنترل سطح قند خون کمک می کند. این میوه پتاسیم و منیزیم ارائه می دهد که خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

پتاسیم به عنوان یک گشاد کننده عروق عمل می کند. این به کاهش استرس در رگهای خونی کمک کرده و عملکرد قلب را تقویت می کند .

انبه منبع غنی بتاکاروتن است. کاروتنوئیدها با جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول در عروق، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند.

انبه همچنین غنی از ترکیب دیگری به نام مانگیفرین است که باعث افزایش سطح HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا)، کلسترول خوب می شود .

  1. سلامت گوارش را بهبود می بخشد

انبه حاوی آنزیم های گوارشی مانند آمیلاز است. اینها کربوهیدراتهای پیچیده را به قندهای ساده تجزیه می کنند. این ممکن است به بهبود روند هضم کمک کند.

  1. از سلامت چشم پشتیبانی می کند

ویتامین A و بتاکاروتن موجود در انبه به تقویت سلامت چشم کمک می کند. شدیدترین موارد کمبود ویتامین A  حتی می تواند منجر به کوری شود. ویتامین A سلامت چشم و بینایی را بهبود می بخشد. به طور خاص، ویتامین برای عملکرد مطلوب قرنیه ضروری است .

چشم انسان دارای دو کاروتنوئید مهم مانند لوتئین و زاگزانتین است. میوه ها با رنگ های مختلف، به طور کلی (از جمله انبه) منبع غنی از زاگزانتین هستند و به طور مداوم به بهبود سلامت چشم کمک می کنند. انبه همچنین حاوی لوتئین است که باعث تقویت سلامت بینایی می شود.

  1. خطر سرطان را کاهش می دهد

تفاله میوه انبه حاوی کاروتنوئیدها، اسید اسکوربیک، ترپنوئیدها و پلی فنول ها است که گفته می شود دارای خاصیت ضد سرطانی هستند. همچنین مشخص شده است که انبه دارای آنتی اکسیدان های منحصر به فردی است که در سایر میوه ها و سبزیجات وجود ندارد.

خاصیت ضد سرطانی انبه نیز به مانگیفرین نسبت داده می شود؛ ترکیبی که در میوه وجود دارد. همچنین مشخص شده است که مانگیفرین از رشد سلول های سرطانی روده بزرگ و کبد جلوگیری می کند .

  1. کمک به درمان دیابت

از دیکر خواص انبه این است که به درمان دیابت کمک می نماید. مطالعه روی ۲۰ بزرگسال چاق نشان داد که مصرف نیمی از انبه تازه به مدت ۱۲ هفته منجر به کاهش سطح گلوکز خون می شود. مطالعه دیگری که توسط محققان مواد غذایی انجام شد، ثابت کرد که عصاره پوست انبه دارای خواص ضد دیابت می باشد.

  1. درمان کم خونی

انبه حاوی آهن است. وقتی همراه با سایر غذاهای غنی از آهن مصرف شوند، به افراد و زنان باردار مبتلا به کم خونی کمک می کنند.

ویتامین C موجود در انبه می تواند به جذب مناسب آهن در بدن کمک کند.

  1. سلامت مغز را ارتقا می بخشد

انبه حاوی ویتامین B6 است. اگر همراه با سایر غذاهای غنی از ویتامین B6 مصرف شود، باعث سلامت مغز می شود.

  1. به کاهش کلسترول کمک می کند

منفیفرین موجود در انبه باعث کاهش سطح کلسترول می شود. همچنین مشخص شد سطح HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) ، کلسترول خوب را افزایش می دهد .

  1. به کاهش وزن کمک می کند

یک مطالعه بر اهمیت پوست انبه (که اغلب ما آن را دور می ریزیم) در مهار چربی، یا تشکیل سلول های چربی است. اگر همراه با رژیم غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی باشد، این به کاهش وزن کمک می کند.

انبه حاوی فیبر است و به طور بالقوه به کاهش وزن کمک می کند.

  1. سلامت کبد را ارتقا می بخشد

مصرف انبه عملکرد کبد را تقویت می کند.

  1. سلامت پوست را تقویت می کند

عصاره های انبه ممکن است در برابر پیری پوست ناشی از UVB عمل کنند .

انبه سرشار از بتاکاروتن و ویتامین A است. این کاروتنوئیدها می توانند به غنی سازی سلامت پوست کمک کنند. بتاکاروتن همچنین یک ماده محافظتی نوری است که تصور می شود واکنش های فتوشیمیایی در اپیدرم را فرو نشاند و در نتیجه از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت کند .

  1. سلامت مو را بهبود می بخشد

انبه منبع غنی از ویتامین A است که ممکن است سلامت مو را بهبود بخشد. ویتامین A رژیم غذایی می تواند فولیکول های مو را فعال کند. این به نوبه خود، می تواند باعث بهبود سبوم (مایعی که پوست سر را مرطوب می کند) شود و سلامت پوست را تقویت کند. انبه همچنین سرشار از پلی فنول است که به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کند.



فهرستی از خواص انبه

(طبع انبه گرم و خشک است) – اشتها (ترش) – سنگ کلیه و مثانه ترش) و درد معده (ترش) – بوی دهان – اسهال – سیاه کردن مو (برگ) انگل روده (ناشتا چند عدد رسیده) – سردرد – تقویت مری -طحال (ترش)۔ سفید کننده دندان – خونریزی (خاکستر چوب) -بازکردن رنگ صورت – لاغری – سرفه و سیاه سرفه – چاقی (انبه هندی) – کلیه – مدر – دیفتری – رماتیسم – عطش (خیسانده برگ) – قابض سیفلیس (صمغ)

مضرات : تولیدکننده بلغم و سودا استسقاء (بخصوص ناشتا) بواسیر (ترش) – ضعف بینائی (زیاد) – سوءهاضمه (ناشتا) – کبد لثه دندان


مقالاتی از گیاهان دارویی


بازدیدها: 103

انبه